Logopeda

 

 

mgr Milena Wawrzonek

 

Gabinet logopedyczny czynny w godzinach:

Poniedziałek  8:00 - 14:30

Środa 7:20 - 12:40

Czwartek 9:30 - 13:40

Piątek 7:30 - 10:30

 

List logopedy do rodziców dzieci z zaburzeniami mowy

           

Kochana Mamo! Kochany Tato!

Pomóż swojemu dziecku opanować prawidłową wymowę.

Twoja pomoc nie polega tylko na przychodzeniu na zajęcia. Konieczne jest dokładne i systematyczne wypełnianie moich zaleceń w domu. Rozbudź u dziecka motywację do wykonywania ćwiczeń. Ćwicz z dzieckiem systematycznie, lecz urozmaicaj ćwiczenia, by dziecko nie było znużone.

Zadania wykonuj nie dłużej niż 20 minut, gdyż dziecko nie jest w stanie skupić się dłużej na wykonywanym ćwiczeniu.

Zalecony materiał powtarzaj wielokrotnie. Nie przerywaj rozpoczętej terapii bo podjęcie jej w późniejszym  terminie będzie dla Twojej pociechy dużo trudniejsze.

Nie oczekuj, że dziecko zacznie samo prawidłowo mówić, gdyż nie ma "cudownych" wyleczeń z wad wymowy.

Bądź cierpliwa/y i gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcaj się.

Podejmij ze mną współpracę (przychodź na konsultacje indywidualne i na zajęcia otwarte), a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Twojego dziecka.

Wasz Logopeda

 

 

 

10 PRZYKAZAŃ LOGOPEDY

DRODZY RODZICE!

I. Proszę zwrócić uwagę na sposób oddychania dziecka. Wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinien się odbywać przez nos. Jeśli przy oddychaniu dziecko ma otwartą buzię, powinno to Państwa zaniepokoić.

II. By dobrze mówić, trzeba dobrze słyszeć. Jeśli trzeba powtarzać polecenia lub prośby wydawane dziecku, należy sprawdzić, co z jego słuchem. Dobry odbiór komunikatu, prawidłowe funkcjonowanie słuchu, to połowa sukcesu.

III. Mówiąc do dziecka (nawet małego), nie wolno spieszczać form wyrazów. Tylko prawidłowa wymowa i zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w postaci prawidłowej wymowy.

IV. Proszę zwrócić uwagę na język, wargi, policzki, podniebienie miękkie i ułożenie zębów. Jeśli są wątpliwości co do ich  ułożenia, symetrii, wielkości czy ruchliwości, lepiej udać się do specjalisty po konsultacje.

V. Ze względów logopedycznych najlepiej karmić dziecko piersią nie dłużej niż do końca pierwszego roku życia. Pokarmy stałe podajemy łyżeczką, a  płyny z kubka  z dzióbkiem.

VI. Uczymy dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zaczniesz podawać pokarmy stałe. Gryzienie marchewki, jabłka, skórki  od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie   zębów i prawidłowe ruchy języka.

VII. Najlepiej zrezygnować ze smoczka (zarówno gryzaka, jak i na butelkę) zanim dziecko skończy roczek Jest on przyczyną wadliwego zgryzu, infantylnego połykania pokarmów. Jeśli rodzice podają dziecku do picia soki lub wodę z cukrem, szczególnie w nocy, smoczek dodatkowo przyczynia się do tworzenia próchnicy zębów u dziecka.

VIII. Obydwoje rodzice niech czytają dziecku jak najwięcej książek od samego początku, samemu bawiąc się czytaniem. Można modelować przy tym głos, zmieniać intonację. Dziecko w ten sposób nauczy się rozpoznawać różne emocje, zanim samo będzie świadomie ich używać.

IX. Dobrze jest wprowadzić do zabawy gimnastykę buzi i języka. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie zabawa dla rodzica i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzacie Państwo razem z dzieckiem i to już jest sukces. Do ćwiczeń buzi i języka może dołączyć młodsze rodzeństwo.

X. Ćwiczenia muszą być wykonywane systematycznie, wtedy przyniosą oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie (w samochodzie, w poczekalni u lekarza, w wannie). Ważne jest, aby ćwiczyć codziennie po kilka minut- to dużo lepsze niż jednorazowe nawet bardzo długie ćwiczenie, które niewiele daje, a skutecznie zniechęca dziecko.

 

 

 

Regulamin uczęszczania na terapię logopedyczna w Publicznej Szkole Podstawowej

im. Jana Pawła II w Kamieńsku

1)W zajęciach uczestniczą dzieci, najbardziej potrzebujące terapii logopedycznej (ewidentna wada wymowy dziecko w mowie spontanicznej zastępuje jedną głoskę inną), zakwalifikowane przez logopedę szkolnego na podstawie wyników uzyskanych z badań przesiewowych.

2)Zajęcia logopedyczne odbywają się w terminie ustalonym przez logopedę.

3)Rodzice dziecka, u którego stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy uczęszczającego na zajęcia logopedyczne powinni pamiętać, że terapia przynosi wówczas efekty gdy dziecko ćwiczy systematycznie w domu z rodzicem według wskazówek logopedy.

4)Udział dziecka w zajęciach jest oparty na zasadzie regularności, konsekwencji oraz stosowania się do zaleceń logopedy, tzn. przynoszenia zeszytu, odrabiania prac domowych oraz utrwalania zadanego materiału w domu.

5)Przewidywany okres terapii to klasy I-III (z możliwością wcześniejszego zakończenia całkowita lub zadowalająca eliminacja wady wymowy, gdyż nie każdą wadę wymowy da się wyeliminować w 100%). W uzasadnionych przypadkach możliwe jest przedłużenie terapii o jeden rok, maksymalnie 2 lata ( tylko w przypadku gdy jest miejsce lub jeżeli wada wymowy jest na tyle duża, że należy kontynuować terapię, gdy dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinie PPP wydaną w klasach I-III (z zaleceniami do prowadzenia intensywnej terapii logopedycznej uwagi na dużą wadę wymowy.)

6)Niestosowanie się do zaleceń logopedy tzn. notoryczny brak zeszytu, prac domowych, oraz ćwiczeń w domu ponosi za sobą konsekwencję wykreślenia z listy dzieci objętych pomocą logopedyczną.

7)W przypadku gdy dziecko jest objęte terapią logopedyczną na terenie innej placówki nie uczestniczy w zajęciach logopedycznych prowadzonych w szkole.

8)Rodzice/opiekunowie są zobowiązani do nawiązania kontaktu z logopedą w celu uzyskania informacji o stanie mowy dziecka, otrzymania informacji na temat pracy z dzieckiem w domu oraz jego postępów na zajęciach.