Logopeda

 

 

mgr Milena Wawrzonek

 

Gabinet logopedyczny czynny w godzinach:

Poniedziałek  8:00 - 14:30

Środa 7:20 - 12:40

Czwartek 9:30 - 13:40

Piątek 7:30 - 10:30

 

List logopedy do rodziców dzieci z zaburzeniami mowy

           

Kochana Mamo! Kochany Tato!

Pomóż swojemu dziecku opanować prawidłową wymowę.

Twoja pomoc nie polega tylko na przychodzeniu na zajęcia. Konieczne jest dokładne i systematyczne wypełnianie moich zaleceń w domu. Rozbudź u dziecka motywację do wykonywania ćwiczeń. Ćwicz z dzieckiem systematycznie, lecz urozmaicaj ćwiczenia, by dziecko nie było znużone.

Zadania wykonuj nie dłużej niż 20 minut, gdyż dziecko nie jest w stanie skupić się dłużej na wykonywanym ćwiczeniu.

Zalecony materiał powtarzaj wielokrotnie. Nie przerywaj rozpoczętej terapii bo podjęcie jej w późniejszym  terminie będzie dla Twojej pociechy dużo trudniejsze.

Nie oczekuj, że dziecko zacznie samo prawidłowo mówić, gdyż nie ma "cudownych" wyleczeń z wad wymowy.

Bądź cierpliwa/y i gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcaj się.

Podejmij ze mną współpracę (przychodź na konsultacje indywidualne i na zajęcia otwarte), a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Twojego dziecka.

Wasz Logopeda

 

 

 

10 PRZYKAZAŃ LOGOPEDY

DRODZY RODZICE!

I. Proszę zwrócić uwagę na sposób oddychania dziecka. Wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinien się odbywać przez nos. Jeśli przy oddychaniu dziecko ma otwartą buzię, powinno to Państwa zaniepokoić.

II. By dobrze mówić, trzeba dobrze słyszeć. Jeśli trzeba powtarzać polecenia lub prośby wydawane dziecku, należy sprawdzić, co z jego słuchem. Dobry odbiór komunikatu, prawidłowe funkcjonowanie słuchu, to połowa sukcesu.

III. Mówiąc do dziecka (nawet małego), nie wolno spieszczać form wyrazów. Tylko prawidłowa wymowa i zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w postaci prawidłowej wymowy.

IV. Proszę zwrócić uwagę na język, wargi, policzki, podniebienie miękkie i ułożenie zębów. Jeśli są wątpliwości co do ich  ułożenia, symetrii, wielkości czy ruchliwości, lepiej udać się do specjalisty po konsultacje.

V. Ze względów logopedycznych najlepiej karmić dziecko piersią nie dłużej niż do końca pierwszego roku życia. Pokarmy stałe podajemy łyżeczką, a  płyny z kubka  z dzióbkiem.

VI. Uczymy dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zaczniesz podawać pokarmy stałe. Gryzienie marchewki, jabłka, skórki  od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie   zębów i prawidłowe ruchy języka.

VII. Najlepiej zrezygnować ze smoczka (zarówno gryzaka, jak i na butelkę) zanim dziecko skończy roczek Jest on przyczyną wadliwego zgryzu, infantylnego połykania pokarmów. Jeśli rodzice podają dziecku do picia soki lub wodę z cukrem, szczególnie w nocy, smoczek dodatkowo przyczynia się do tworzenia próchnicy zębów u dziecka.

VIII. Obydwoje rodzice niech czytają dziecku jak najwięcej książek od samego początku, samemu bawiąc się czytaniem. Można modelować przy tym głos, zmieniać intonację. Dziecko w ten sposób nauczy się rozpoznawać różne emocje, zanim samo będzie świadomie ich używać.

IX. Dobrze jest wprowadzić do zabawy gimnastykę buzi i języka. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie zabawa dla rodzica i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzacie Państwo razem z dzieckiem i to już jest sukces. Do ćwiczeń buzi i języka może dołączyć młodsze rodzeństwo.

X. Ćwiczenia muszą być wykonywane systematycznie, wtedy przyniosą oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie (w samochodzie, w poczekalni u lekarza, w wannie). Ważne jest, aby ćwiczyć codziennie po kilka minut- to dużo lepsze niż jednorazowe nawet bardzo długie ćwiczenie, które niewiele daje, a skutecznie zniechęca dziecko.